Sinds 1880 vinden hier al voetbalwedstrijden plaats. In 1891 nam Newcastle United voor het eerst gebruik van dit stadion. Tot de begin jaren ’90 vonden er kleine verbouwingen plaats, waardoor het stadion op den duur een capaciteit kende van 30.000 toeschouwers. Zakenman John Hall begon zich er mee te bemoeien en de capaciteit breidde uit naar 36.000 toeschouwers. Echter bleek dit niet genoeg voor de enorme hondstrouwe achterban. Er moest hoe dan ook uitbreiding komen en men kwam met plannen om een nieuw onderkomen te bouwen aan het nabij gelegen Leazes End. De gemeenteraad stemde tegen, omdat er zich in de omgeving van het stadion enkele monumenten bevonden in de vorm van woningen. Hierdoor besloot men om ringen te bouwen dan wel dat men het stadion in lagen ging uitbreiden. The Jack Milburn stand en de Leazes End werden gebouwd en daardoor kent de club een capaciteit van 52,387 toeschouwers.
In juli 2000 was de bovenste ring aan west en noordzijde klaar, inclusief skyboxen en zitplaatsen. De skyboxen aan de East End werden afgebroken en vervangen door zitplaatsen.
De kosten van de totale uitbreiding lagen op 42 miljoen pond, een bedrag wat stukken hoger ligt dan het bouwen van een nieuw onderkomen. Het is onmogelijk om verder te doen uitbreiden vanwege de monumenten en een weg die gelegen is achter the Gallowgate stand.

In 2005 heeft de club het Metrostation gekocht wat tegen het stadion aan ligt. Daarbij is er onder het stadion Shearer’s bar (vernoemd naar local hero Alan Shearer) gekomen waar de supporters sindsdien massaal een pint nuttigen. Ook er is er een grote fanshop gevestigd.

Per oktober 2012 weer St James’ Park

De club maakte in januari 2011 bekend dat het stadion per direct werd omgedoopt tot Sports Direct Arena. Een initiatief, genomen door Mike Ashley, zorgde voor veel beroering onder de supporters. Protestmarsen en petities werden er gehouden om dit tegen te gaan, maar dit mocht helaas niet baten. De gemeente steunde de aanhang en had al te kennen gegeven de naamsborden en verkeersborden niet te doen veranderen. In de volksmond bleef het bij St. James’ Park.
Recent is bekend geworden dat Wonga.com de nieuwe sponsor wordt van Newcastle United. In de deal hebben zij weten af te dwingen dat het stadion per direct weer haar oude naam terug krijgt. Bij schrijven, oktober 2012, heeft het stadion van wel eer haar oude naam weer terug, St. James’ Park!